Vad är kämpa?
Av Ivar 2009/03/24
Jag och Alban började diskutera lite gällande ordet kämpa på träningen. Ju mer jag funderade på det desto jäkligare blev det. Vad är kämpa? Hur gör man när man kämpar? Kan man träna på att kämpa? Jag tycker det är ganska knepigt att svara på dessa frågor eller att försöka förklara vad det innebär att kämpa i boule. Men jag tar gärna emot förslag och tolkningar. Personligen lutar jag just nu åt att det innebär att man tvingar sig själv att spela bättre än vad man naturligt kan för stunden. Albin var inne på att det handlar om att ha en känsla av att man inte hade kunnat göra något mer med kulan man precis spelade. Den håller jag också med om. Men ingen känns klockren ännu.
23 kommentarer
För mig är ordet kämpa kopplat till “hata att förlora” och det är det som kan vara svårt att plocka fram på träning.
Jag tror att kvalitet slår kvantitet på träning.
Det vill säga man måste försöka skapa “jag hatar förlora mather”.
Tror mer på att spela en sån match per träning en att spela 4 vanliga tränings matcher.
Spelar du bara en match så gör en förlust jävligt ont.
Sen tror jag det svåra är veta hur många “kvalitets matcher”
man kan skapa under en kväll, där är nog alla olika.
Men sak är säker, det spelas för många ploj matcher.
Och det är ju inte så konstigt när man älskar sin sport som vi gör.
Av Jens 2009/03/24 kl 11:09. #
Folke kommer träna ikväll, någon som henkar?
Av Folke 2009/03/24 kl 11:55. #
Det är bara en lek med ord (kämpa för dig betyder inte samma för mig), men grymt bra diskussionstråd, kanske den bästa på några år!
När jag säger (vid 0-10 i en match) till mina medspelare att nu måste vi kämpa så betyder det att inget klot ska kastas utan MAX koncentration och vilja att lyckas, så mao är det bara ett annat ord för att koncentrera dig 100% nu.
bla bla bla, du fattar poäng lill grabb,
/ raspdutt för match kan räcka!
Av Individualisten 2009/03/24 kl 13:54. #
Håller med Nicke :)
Av Jesper 2009/03/24 kl 19:33. #
Lägger mig i…
asså,zzäämpa för mig startar redan vid träningstillfällena.Prexis som Jensa säger.Tilläggas kan väll att zzäämpa oxå är att få ut ALLT vid dessa träningar.Hellre 2 fullt fokuserade fighter en 4 plojjfighter,även om DET oxå kan va nyttigt i bland :-).
Träning beh INTE bara vara boulespel…kan även vara att krozza en tid på ett förut sprunget elljus-spår.
Zäämpa e ju även att ha bra fysik/kondis vid tävling.Viiktigt.Loovar.Huvudet hänger med så mycket bättre vid bra kondis,och får en att zäämpa vid resp tävling.
Att som jag ofta gör (tyvär),sitta himma å kollka bira dagen före tävling,sänker zämpaglöden ruggigt mycket vid tävlingen i fråga.
Att äta fel (för mycket och strax före) under tävlingsdag sänker koncentrationen å därmed zäämpaglöden.
Amen :-).
Av Ante 2009/03/24 kl 19:46. #
det är helt uppenbart att det är fler än jag som tycker detta är svårt att definiera. Niklas är inne på något, Jensa pratar om att hata att förlora (hur fan ska du träna på det…), ante snackar om att ha bra kondis och inte dricka bira innan fighten (det är ju hygienfaktorer för seriösa spelare). Kom igen nu låt oss gräva djupare än så i detta.
Mina frågor är i klartext:
Vad är kämpa?
Hur tränar man på att kämpa?
Av Ivar 2009/03/24 kl 20:29. #
Vadå “Nicklas e inne på ngt”??.Han skriver ju att…”Zämpa inte beh va för dig vad det e f mig”.Snacka om difust :-):-).MINA förklaringar på vad zämpa e och hur man uppnår det optimala av att i sig nå detta var väl genomtänkta å direkt tagna ur ett Orakels tankesätt :-).
Men…hajjar vad du menar.Tar en bira å funderar lite.Måååste komma på nått som verkligen impar på er nu.Återkommer :-)
Av Ante 2009/03/24 kl 21:54. #
Nicke är inne på 100% koncentration, alltid något
Av Ivar 2009/03/24 kl 21:57. #
Hej.
att kämpa på träning handlar om att pressa sin mentala kapacitet till det yttersta att träna hjärnan att bortse från de störande element som alltid finns vid en vanlig träning att kämpa handlar också om att träna hjärnan att glömma de kulor som inte var så väl spelade att kämpa på träning handlar också om att bit för bit träna bort de irritationsmoment som existerar vid träning.
Kort o Gott att utsätta hjärnan för maximal ansträngning och sedan endast lagra de positiva ingredienserna.
Eller Hur Göran
Av GÖRAN 2009/03/24 kl 23:52. #
På fråga A svarar jag; Att alltid ge 100% i varje situation i matchen som du kan påverka till lagets fördel!
Förklaring:
Om du ser att du kan psyka motståndaren till miss så ska du göra det, om du ser att du kan hjälpa medspelaren att lyckas så ska du göra det.
Om du ser att du kan påverka ditt kast/spel med att göra något speciellt så ska du göra det.
För mig personligen handlar det om dessa grejer och vad jag förmår mig orka med i match. Att VÅGA vara som en Iller i varje situation.
På fråga B svarar jag; Det är inte helt lätt att träna på utan att det känns konstruerat, vissa har det vissa inte. Ungefär som Zlatan vs Håkan Mild för att ge ett extremt ex, OBS med det sagt vill jag förtydliga att det jag menar behöver inte betyda att Z inte kämpar.
Ex på “bra svenska Kämpare” på boulebanan;
Krister Lindberg, Jocke “Pimmen” Andersson, Jonas Jacobsen, Björn Ivarsson, Kenny Nilsson, Amal Moufid, Tove N, Emma Köhalmi, Anders L och många fler… Man kan sammafatta att min bild av en bra kämpare ofta är “El capitano” i laget han/hon spelar.
Ex på “mindre bra kämpare”;
Rickard N, Krille Lilja, “Folke”, Jessica J, Erik Lööf, Kamel Bouro, Håkan Berg, etc
OBS: Det går inte att ett gäng kämpare i varje lag och med det sagt är det inte MINDRE viktigt med mindre bra kämpare i ett lag, de behövs också! Ett fotbollslag kan inte ha 10st målgörare inne samtidigt…
Bla bla bla, ;)
Av Individualisten 2009/03/25 kl 10:35. #
Förutsättningslöst är kämpa för mig att inte ge upp, att gneta på, ge järnet fast det kan tyckas tungt. I konditionsidrott det samma som att fortsätta utföra det man gör fast man har mjölksyra över öronen och spykänslan överhängande.
Men i boule? Kanske att fortsätta spela som om det var stenhårt, fast man ligger under eller spelet går tungt. Att inte visa motståndarna några som helst mentala svaghetsteckan.
Av Herman 2009/03/25 kl 11:38. #
Att du inte skrev med Robin Bempa Johansson Nicklas?!? :)
Av Jesper 2009/03/25 kl 19:15. #
Robin som många andra är en humörspelare, med det menas att han till skillnad från de ovan kan stå och spela skitboule och det gör han inte så mycket? (jag e sån också). Medans de ovan orkar inte med att spela dåligt på samma sätt….. Luddigt AB!
Av Individualisten 2009/03/26 kl 12:03. #
Nu ska jag börja kämpa! Men bara när jag möter Niklas=). Så ni andra kan vara lugna trots min forcerande inledning.
Niklas
Måste det synas att man kämpar för att vara en bra kämpe? I dina ögon anser du att ”temperamentspelare” är de som är de bästa kämparna. Eller har jag fel där?
Av Kristian Lilja 2009/03/27 kl 18:51. #
Hur tränar man kämpa!
För det första tror jag på att spela ihop lag. Då man känner varandra tillräckligt bra vet man vad som krävs för att ens medspelare behöver för att lyfta sig och vice versa.
Tror att det finns två vägar att gå för att “lura” hjärnan. Antingen med belöning eller bestraffning
Ex 1: Om jag träffar skottet så får jag mycket beröm (tror att vi är alldeles för försiktiga med att berömma bra kulor).
Ex 2: Om du missar får du riktigt mkt skit
Jag personligen tycker om att jobba positivt och tror att vi kan bli mkt bättre inom det. Tänk vad skönt att få höra hur j-vla bra man är, ofta och mkt……lite dravligt men dock
Av Bam-Bam 2009/03/28 kl 17:05. #
Krille skrev;
Niklas
Måste det synas att man kämpar för att vara en bra kämpe?
Om det är någon annan änu som ska bedöma det, så ja.
Men som jag skrev i första inlägget i denna fantastiska fråga (eloge till Ivar för ämnet) att det är bara en ordlek och vad betyder kämpa för dig är inte samma för mig… kanske?
Och för att vara extra övertydlig så är det inte sämre att vara en ickekämpare i mina ögon.
Den här frågan är egentligen inte så intressant i boulesammanhang har jag kommit fram till, utan mer vad ett ord har för betydelse för olika individer snarare…
Av Individualisten 2009/03/28 kl 21:48. #
Bam-bam din metod tycker jag låter väldigt tysk! ;)
Av Individualisten 2009/03/28 kl 21:49. #
Det finns nog en liten tysk i mig ;)
Av Bam-Bam 2009/03/29 kl 9:29. #
Förstår ditt resonemang Bam-Bam… men jag tycker det är bra, kul o inspirerande att spela med olika lirare varje gång! Med samma varje helg så kan det bli slentrianmässigt o slarv… Eller?
Försökt att få till en tävling med en Sibirian nu t.ex. men den slarvern svarar ju inte på mail… ;)
Sist jag spelade med några av era medlemmar vann vi ju lätt! Men dom tillhörde ju Boo då iofs… =)
Av The Machine 2009/03/30 kl 18:01. #
Tror oxå att det är utvecklande att spela med nya, olika spelare.
Tror ändå att man ska en stomme som känner till hur man kan hjälpa till att lyfta eller bli lyft i tuffa situationer…………
Av Bam-Bam 2009/03/31 kl 10:08. #
Intressant frågeställning ! och väldigt svårt att svara på.
I boule är det väl närmast att kunna kämpa på det psykologiska planet som gäller, att inte under några omständigheter (typ 0-12) deppa och bli uppgiven utan hela tiden se möjligheterna till att vända och få in en positiv
känsla i spelet. 0-12 går ju att vända det har nog dom flesta
som hållt på ett tag lyckats med, eller ………
Av Beno 2009/03/31 kl 18:35. #
Intressant läsning…
Att KÄMPA är för mig att aldrig ge upp. Det finns lyxlirare som när de spelar dåligt och gör några dåliga klot mer funderar över vad det fåtal som tittar på matchen ska tro i stället för att fokusera på det enda målet = att VINNA!
Går spelet inte på räls finns det så klart saker man kan göra för att minska felprocenten i det egna spelet. Sitter inte plomberingarna? Ja, men sluta lyft då, sätt dig och rulla i stället. Plocka nerslagen även om de ligger några decimeter ifrån det ställe du tänkt landa på, osv…
I ett riktigt lag måste man kunna tala om för en medseplare när det är dags att rycka upp sig och förändra något i spelet. Ofta blir det bara “äh, vi byter” och så får man fly från den position som inte fungerar i stället för att aktivt ta itu med det som inte funkar.
Sitter inte skotten klockrent, skjut framför om banan tillåter det, rullraspa om du råkar vara på DM etc. Sen är det klart att man måste byta ibland ändå, men ofta tycker jag – särskilt när man spelar i nya konstellationer – att det funkar att svara”nej, vi skärper oss i stället” när någon vill fly från sina missar.
Och, viktigt, som Niklas påpekar, man kan kämpa ner motståndarens spel också. Visa öppet att du tror på seger även om du ligger under med 10-0. Och subtila, eller mindre subtila, psykningar är aldrig fel. Det är inte golf vi spelar. :-)
Och jag håller med Jens. Plojmatcher på träning ger inte mkt. Ja, förutom trevligt umgänge med klubbkompisar förstås. Hårdträning med kloten funkar bäst individuellt.
Hur man tränar på att KÄMPA? Det gör man på tävling…
Av Kapustin 2009/04/02 kl 13:41. #
Inte kollat vad som står här men nu när jag gör det hamnar man i en av de diskussioner jag faktiskt älskar med boule.
Att kämpa är ämnet och de flesta pratar om att koncentrera sig till 100% men det borde man väl ha gjort hela matchen?!
Har man inte fokat 100 hela vägen så är inte frågeställningen vad man ska göra när man ligger under utan hur fan man beter sig för att inte hamna i underläge beroende på dåligt fokus.
Kämpa för mig är något helt annat än att bara kasta mina klot bra eller stötta medspelare på det sätt de behöver. Kämpa och kriga innebär att även blanda in den enligt mig enorma del av en boulematch som inte handlar om att kasta sina klot. Bara att ha läst tempot i en match gör att man kan göra förändringar för att störa motståndare, ska vi spela långsammare eller öka tempot.
Vem i det andra laget har sämst psyke, vem har spelat bäst eller sämst? Ska vi förändra vårt sätt att spela på för att öka pressen på det andra lagets mittspelare tex. Ska han få skjuta eller lägga. Ska vi stå annorlunda på banan, ska vi flytta runt dom när vi själva ska spela. Det finns för mig 100 saker som gör att man kan “kriga” sig in i en match och för mig handlar de flesta inte om hur vi ska kasta iväg våra klot.
En sak som jag vet funkar för mig är att alltid högt säga hur många poäng vi har kvar till vinst. kan man få motståndare att tänka på vår poäng, på hur långt(eller kort) vi har kvar till 13 gör att deras fokus kanske förflyttas. Dom kan till och med ta felbeslut beroende på det, istället för att tänka på hur dom ska ta sina poäng kan de börja spela för att inte förlora de poäng vi behöver.
Som jag sa här förut, för mig är det alla de moment som finns i spelet utanför just att kasta mina klot som oftast gör att en match väger över åt något håll.
Vissa spelare tappar fokus för att nån har tur och det har jag aldrig fattat, jag tror inte att jag spelat en match med 100% lyckade klot, när jag gör det eller mitt lag gör det då kan vi snacka om oflyt när vi förlorat annars ska vi helt enkelt fokusera på att göra fler bra klot.
Av Gillan 2009/06/16 kl 13:00. #